A balatonalmádi autóbusz-pályaudvar váróterme és kocsiállásai
A Veszprém-Alsóörs vasútvonalat az 1968-as második Közlekedéspolitikai Koncepció megszületése után 1969-ben az ország több kisforgalmú vonalával együtt megszüntették. A koncepció a IV. ötéves terv célkitűzéseit is befolyásolta: a kiesett vasúti személyszállítást buszjáratokkal pótolták és e ciklus alatt új autóbusz-pályaudvarok, karbantartó és tároló telepek épültek az ország több pontján. Balatonalmádiban 1976-ban, a IV. ötéves terv beruházásaként átadták a 10 kocsiállással kialakított állomást. Tervezője Nyíri Mária volt, akinek ekkor már a nevéhez kötődött a makói, hódmezővásárhelyi, dunaföldvári, dunaújvárosi és győri VOLÁN pályaudvar. Nyíri a korszak és saját buszpályaudvar-építészetére jellemző szögletes formák helyett a balatoni épületeken is megjelenő kerekdedhez nyúlt: a váró- és irodaépület tömegét két összekapcsolt henger adja, árnyékoló tetői áramvonalasan lekerekítettek. A váró belső tere is centrális alaprajzú, amit a középen elhelyezett csillár és pad is hangsúlyoz. A terem repülő vadlibákat ábrázoló mozaikképe Rác András alkotása.
A balatonalmádi autóbusz-pályaudvar váróterme és kocsiállásai
A balatonalmádi autóbusz-pályaudvar váróterme és kocsiállásai